Fietsers langs Friesestraatweg vallen onvoldoende op
(Uit: Westerkwartier, dinsdag 9 november 1999)
ADUARD - De dagen worden korter. Nog even en het verkeer in de ochtend- en avondspits rijdt weer in het donker. Op het fietspad langs de Friesestraatweg, waar (brom)fietsers grotendeels in twee richtingen mogen rijden, is zichtbaarheid van fietsers zeker in deze donkere dagen extra belangrijk. In het kader van het project Friesestraatweg Veilig zijn daarom op woensdag 3 november in de ochtendspits nabij Aduard reflectorbandjes uitgedeeld aan fietsers in de richting Groningen. De speciaal voor deze actie gemaakte reflectorbandjes werden uitgedeeld door vertegenwoordigers van de in het project samenwerkende partijen : burgemeester LJ. Klaassen van de gemeente Zuidhorn, gedeputeerde T Musschenga van de provincie Groningen, politiechef R. Visscher (chef van de Regiopolitie Groningen basiseenheid Zuidhorn) en het promotieteam van Veilig Verkeer Nederland.
Fietsers langs de Friesestraatweg zijn in het donker, en helemaal bij regenachtig weer, onvoldoende zichtbaar. Dat was voor de deelnemers aan het project Friesestraatweg Veilig reden om in actie te komen. R. Visscher, chef van de Regiopolitie Groningen basiseenheid Zuidhorn en degene die met het idee kwam reflectorbandjes uit te delen, schetst het probleem: "Het fietspad langs de Friesestraatweg is nauwelijks verlicht. Als het donker is, verdwijnen fietsers zonder fietsverlichting helemaal in het niet. Maar ook met fietsverlichting vallen fietsers onvoldoende op; fietsverlichting voldoet vaak slechts aan minimumnormen. Goede zichtbaarheid van fietsers is een absolute must! Helemaal op fietspad langs de Friesestraatweg, waar tussen Visvliet en Aduard in twee richtingen wordt gereden. Wanneer je daar zonder fietsverlichting rijdt, is de kans groot dat je in botsing komt met achterop- of tegemoetkomende bromfietsers en fietsers".
Ook voor automobilisten moeten de fietsers goed zichtbaar zijn. Het fietspad ligt namelijk vlak langs de rijbaan en afs1aande auto's kruisen het fietspad. Om hen op het fietspad te attenderen, is het fietspad vorig jaar op deze kruisingsvlakken rood gemaakt. "Maar", zegt Visscher, "het is natuurlijk nog beter wanneer automobilisten op de rijbaan zich er continue van bewust zijn dat er (brom)fietsers naast de weg rijden. De reflectorbandjes kunnen daarbij helpen. Die zijn al op grote afstand zichtbaar".
Opvallend idee
Het idee om reflectorbandjes aan fietsers uit te delen, deed Visscher op tijdens een uitwisselingsbezoek aan het voormalig oostblokland Estland. Visscher: "Sinds twee jaar bestaat er een samenwerking tussen de Regiopolitie Groningen en de politie in Estland. Doel is om van elkaar te leren op allerlei gebieden. Ook op het gebied van verkeersveiligheid. Tijdens een bezoek aan Estland maakte ik een actie mee waarin de politie reflectorbandjes uitdeelde aan schoolgaande kinderen. De bandjes zijn daar bitterhard nodig, want zowel buiten als in de stad is straatverlichting schaars in Estland. Een poosje geleden, toen ik in het donker van Groningen naar Zuidhorn reed, viel het me weer eens op hoe slecht fietsers langs de Friesestraatweg te zien zijn. Ineens moest ik weer aan die reflectiebandjes uit Estland denken, waarvan ik één exemplaar had meegenomen naar huis. Die zouden hier ook prima van pas komen". Visscher legt uit dat reflectiemateriaal op een grotere afstand waargenomen wordt dan een klein fietslichtje. "Ik heb het idee daarom ingebracht in het project Friesestraatweg Veilig, waar het enthousiast werd ontvangen. We hebben een fabrikant gevonden die de bandjes voor ons kon maken en op 3 november hebben we ze dus uitgedeeld".
Controles fietsverlichting
Naast het uitdelen van de reflecterende bandjes, worden langs de Friesestraatweg ook repressieve maatregelen getroffen om de zichtbaarheid van fietsers te vergroten. "Ieder jaar houden we in de periode na de herfstvakantie extra controles op fietsverlichting", vertelt Jan de Vries, één van de politiemannen van het kantoor in Zuidhorn die regelmatig bij de weg te vinden zijn. "Met name bij schoolgaande jeugd in de ochtend- en avonduren. Meestal kondigen we de controles van tevoren aan in de krant, zodat mensen nog de gelegenheid hebben hun fiets in orde te maken. Ook houden we vooraf vaak fietscontroles op scholen, waarbij de kinderen een lijstje meekrijgen met geconstateerde gebreken. Ons doel is niet het schrijven van bonnen, maar veilig fietsverkeer. Goede fietsverlichting is ontzettend belangrijk!"
Hij somt voor de duidelijkheid even op waar fietsers dan aan moeten denken: "Een fiets hoort volgens het boekje te beschikken over voor- en - achterverlichting, een reflector achterop, reflectoren op de trappers en op de wielen. Wanneer de fietsverlichting niet in orde is, kan een boete aardig oplopen. Ontbreekt voor of achter een lamp, dan kost dat dertig gulden. Ontbreken beide lampen, dan kost dat vijftig piek. Ook het ontbreken van reflectoren wordt beboet. Mist de reflector achterop, op de wielen of op de trappers, dan kunnen we volgens de richtlijnen veertig gulden in rekening brengen. Tel het maar eens op. Hopelijk besteden mensen dat geld liever aan de fietsenmaker, dan aan een bekeuring".
Friesestraatweg Veilig
De in dit artikel genoemde partijen zijn sinds 1992 betrokken bij het Gericht Verkeerstoezichtsproject Friesestraatweg Veilig op de provinciale weg N355 tussen Groningen en Visvliet. De provincie Groningen, gemeente Zuidhorn, Regiopolitie Groningen, Openbaar Ministerie en Veilig Verkeer Nederland werken daarin samen aan verbetering van de verkeersveiligheid.
(Foto ontbreekt: Gedeputeerde T. Musschenga (links) en burgemeester L.J. Klaassen van de gemeente Zuidhorn delen reflectorbandjes uit aan fietsers op de de Friesestraatweg. De reacties van de fietsers waren over het algemeen positief, alleen vindt men de fietspaden niet overal even veilig. Foto: Redaktie)