Waarom de draverijen stopten
(Uit: Nieuwsblad van het Noorden, vrijdag 29 oktober 1999)
ADUARD - Vijftien jaar geleden, in 1984, werd de laatste koers verreden op de grasbaan in Aduard. Dit betekende een einde aan 31 jaar traditie. Het Nieuwsblad van het Noorden kopte op 12 april 1985: 'Draverijen Aduard voorlopig stopgezet'. Het bestuur van de Harddraverijvereniging Aduard vond het financieel niet meer verantwoord nog die zomer nog koersen te organiseren. De pittoreske drafbaan in Aduard mocht zich niet zo lang daarvoor nog verheugen in een grote publieke belangstelling. Maar met de invoering van een nieuw wedsysteem nam de publieke belangstelling zienderogen af volgens het bericht. Secretaris S.J. Dijkstra wilde destijds niet met een beschuldigende vinger naar de stichting Nederlandse Draf- en Rensport wijzen maar plaatste wel een kritische kanttekening. Hij zei toen: "Toen het ons economisch nog redelijk voor de wind ging is er veel geld in met name de grote banen geinvesteerd. Dat geld moet terugverdiend worden. Dat is echter wel ten koste van de kleine banen zoals Aduard gegaan.'
De Harddraverijvereniging kwam in financiële problemen. Bij de laatste koers in juni '84 passeerden slechts 200 mensen de kassa en haalde de totalisator een omzet van nog geen 27.000 gulden. De schadepost voor de vereniging bedroeg 6.000 gulden. Omdat de NDR geen garantstelling wilde geven voor de tekorten voelde de vereniging zich gedwongen de organisatie van draverijen te stoppen. In het topjaar van de koersen in Aduard ging er totaal bijna een miljoen gulden over de tafel.