Schippersclub: bypass in kanaal bij Zuidhorn

(Uit: Nieuwsblad van het Noorden, donderdag 31 december 1998)

Zuidhorn - de schippersvereniging Schuttevaer vindt dat bij Zuidhorn en Aduard een omleiding voor het Van Starkenborghkanaal moet worden aangelegd. Voor de weg en het spoor Groningen-Leeuwarden moeten onder de bypass twee aquaducten komen. Volgens Schuttevaer maakt een omleiding vervanging van de twee bruggen bij Aduard en Zuidhorn en de spoorbrug bij Zuidhorn door hoge, vaste bruggen overbodig.

Schuttevaer is tegen het bouwen van niet-beweegbare bruggen over het Van Starkenborghkanaal omdat die de doorvaart van hoge containerschepen onmogelijk maken. De bouw van de nieuwe bruggen is onderdeel van de provinciale plannen voor verbetering van de vaarweg Delfzijl-Lemmer.

Volgens de schippersvereniging Schuttevaer, dat de plannen gisteren presenteerde, is het graven van de bypass en het bouwen van twee aquaducten niet duurder dan het vernieuwen van de drie bruggen, Hoe hoog de kosten zijn, heeft Schuttevaer niet uitgerekend.

In het vorstel van Schuttevaer loopt het nieuwe kanaal achter Aduard, Zuidhorn en Noordhorn, enkele honderden meters ten noorden van het Van Starkenborgh. De omleiding begint vlak voor de brug bij Aduard en eindigt na Noordhorn. De lengte van het nieuwe kanaal is vijf à zes kilometer.

De aanleg van de bypass heeft volgens Schuttevaer ook een belangrijk economisch voordeel omdat er met de aquaducten ongelijkvloerse kruisingen voor de scheepvaart en het wegverkeer komen. Nu zorgt de brug in Zuidhorn vaak voor opstoppingen, zowel voor het scheepvaart- als het wegverkeer.

Schuttevaer vindt dat de bouw van aquaducten landschap en millieu minder aantast dan drie hoge bruggen. Bovendien, zegt de vereniging, komt met de bypass een eind aan de overlast van het nachtelijk scheepvaartlawaai voor de inwoners van de dorpen aan het kanaal.

Terug naar Aduard in het Nieuws