(Dagblad van het Noorden, woensdag 4 februari 2004)
Door Wim Jassies
ADUARD/NOORDHORN - Beide voorzitters, Roelf Pijpker van de Vereniging van Dorpsbelangen Aduard en Derk-Jan van den Bos van de Vereniging Dorpsbelangen Noordhorn vinden, zoals ze het zelf kort en krachtig formuleren, 'héél belangrijk' dat hun informatieavonden over de identiteitsstudies naar hun dorpen goed, dan wel zeer goed worden bezocht. Want beide dorpen zitten met een soort van toekomstprobleem" waarvoor in samenwerking met de gemeente Zuidhorn een oplossing moet worden gevonden. Identiteitsstudies heet dat in het huidige jargon. In Aduard praten ze er vanavond over in mfc De Meeden, de inwoners van Noordhorn mogen dat een week later doen, volgende week woensdagavond in dorpshuis De Dörpsstee.
Derk-Jan van den Bos wikt en weegt zijn woorden. Aan zijn kapstok hangen namelijk twee petten: de ene zet hij op als hij als voorzitter van Dorpsbelangen spreekt, de andere als hij als raadslid van de gemeente Zuidhorn optreedt. "We wilden een inventarisatie en een studie naar de kansen en mogelijkheden van Noordhorn", zegt hij, "'We hebben op een dergelijk onderzoek bij de gemeente aangedrongen, omdat we het gevoel hadden dat een aantal beslissingen over Noordhorn genomen zou worden buiten ons om. Hij is er content mee dat er nu een 'onafhankelijk beeld' is opgeschreven over ontwikkelingsmogelijkheden van het dorp. "Er zullen volgende week geen beslissingen worden genomen", stelt Van den Bos met klem, "Met dit verhaal kunnen we de discussie in het dorp beter leiden. Alles heeft met elkaar te maken: woningbouw, de ontwikkeling van het industrieterrein en natuurlijk het tracé van de rondweg. Het gonst in het dorp."
Of dat 1aatste in Aduard ook het geval is weet Roelf Pijpker uit Aduard niet precies. "Wel, dat ons eigen onderzoek vorig jaar goed is ontvangen", zegt hij, "Daarom hoop en verwacht ik ook dat er vanavond veel mensen zulien komen," Net als bij het onderzoek in Noordhorn zijn ook in Aduard de plus- en knelpunten geïnventariseerd, Twee van de belangrijkste knelpunten zijn het drukke verkeer door het dorp, met name het sterk toegenomen vrachtverkeer door de ingebruikname van een loskade aan het Van Starkenborghkanaal - ook Dorpsbelangen Aduard wil een rondweg; de Koninklijke Dijkstra is zelfs bereid de aanleg ervan voor te financieren - en een adequate afwatering van overvloedig hemelwater. "In het verleden waren er veel leuke watertjes rond het dorp", aldus Pijpker, "De afgedamde beddingen liggen er nog. Er kan zo weer water in!" .