Meer controles bij brug Aduard en Noordhorn

(Dagblad van het Noorden, zaterdag 5 juli 2003)

Politie bekeurt op één ochtend negen automobilisten

Door Wim jassies

ADUARD/ZUIDHORN - De politie gaat het toezicht op de bruggen in Aduard en Noordhorn over het Van Starkenborghkanaal intensiveren. Dat gebeurt mede naar aanleiding van de twee ernstige ongelukken van de afgelopen periode. Het gaat om bruggen die op afstand bij de sluis in Gaarkeuken worden bediend. Volgens provincie en politie gaat het om twee incidenten die op zich zelf staan en hebben deze niets met het systeem van bediening te maken.

Uit het gisteren afgeronde onderzoek van de politie is vast komen te staan dat het personeel op de centrale post in Gaarkeuken geen enkele blaam treft. Bij deze twee ongelukken waren een 10-jarig meisje uit Aduard en een 77 jarige vrouw uit Noordhom betrokken. Volgens politiewoordvoerder Paul Heidanus is uit het onderzoek gebleken dat de vrouw met haar zus onder de dichtgaande bomen is doorgelopen. Dat deed ze volgens hem omdat aan de andere kant van de brug een taxi op haar stond te wachten.

De politie kan het aantal overtredingen bij bruggen niet cijfermatig onderbouwen, maar ze gaat in elk geval meer tijd besteden aan overtredingen bij deze twee bruggen. Daarbij betrekt ze ook het brugspringen op warme dagen. "We treden er tegen op want het is gevaarlijk", aldus Heidanus. "Daarom gaan we gerichter controleren."

Volgens provinciewoordvoerder Wim Trip is het 'geen schering en inslag' dat verkeersregels bij deze twee bruggen worden overtreden, "maar het gebeurt wel" Trip houdt het er op dat het om een kwestie van mentaliteit draait. "Het is gewoon onverantwoord."

De politie heeft donderdagmorgen al een controle gehouden bij beide bruggen. Bij de brug in Noordhom werden vier verkeersdeelnemers bekeurd voor het negeren van het rode verkeerslicht, terwijl in Aduard een bestuurder tussen de neergaande bomen door slalomde. In totaal werden negen bonnen uitgeschreven.

Brugbediening

Beide hefbruggen worden volgens dezelfde procedure bediend. Als voorwaarschuwing knippert eerst een licht vóór de brug. Vervolgens wordt het belsignaal aangezet. Dan gaan de beide aanrijbomen (rechts) dicht, gevolgd door de afrijbomen (links). Bij de brug in Noordhorn gaan tot slot de afsluitbomen van het fietspad dicht. Als de brugwachter constateert dat de brug vrij is, gaat het brugdek omhoog. Tussen de eerste en de laatste handeling zit ongeveer een minuut.

Terug naar inhoudsopgave Juli