(Westerkwartier, woensdag 2 juli 2003)
(Ingezonden brief)
Dat is wel heel makkelijk voor autoriteiten om te zeggen dat de akelige ongelukken bij de bruggen van Aduard en Zuidhorn aan niemand te wijten zijn. De ongelukken hebben natuurlijk wel een direct verband met het verdwijnen van het personeel op alle bruggen en de bediening op afstand in Gaarkeuken. Met een brugwachter zouden deze ongelukken niet gebeurd zijn.
Het is een overheidsinstantie (in dit geval Rijkswaterstaat) niet te verwijten dat ze gebruik maken van de nieuwste technieken en kostenbesparingen realiseren als dat haalbaar is. Wat ze wel moeten doen in zo'n geval is het maken en publiceren van een zorgvuldige risicoanalyse.Een heel gewone procedure bij verandering van beleid. Je kijkt naar de kansen op ongelukken, naar de effecten daarvan en die zijn vervolgens samen vermenigvuldigd het risico. Dat risico was vanaf het begin te hoog. Rijkswaterstaat wilde daarom geen enkele verantwoordelijkheid meer nemen voor het wegverkeer en alles wat op en om de brug gebeurde.
De camera's staat zo gericht dat de brugwachters in Gaarkeuken alleen het waterverkeer kunnen zien. Op zich al een rare manier om je verantwoordelijkheid af te schuiven naar de weggebruikers. Je bedient toch een kruising van weg" én waterverkeer? Als je dat al doet had men vervolgens toch zeker de brugconstructie, de slagbomen en de toegankelijkheid van de diverse gevaarlijke brugdelen onder de loep kunnen nemen. Deze hebben zeker een verhoogd risico als het wakende oog van de brugwachter verdwijnt. Ze zijn immers gebouwd en ontworpen voor een bewaakte situatie in de jaren dertig van de vorige eeuw. Dat is een echte risico-inventarisatie. Misschien had er wel een slagboom met een schaarhek moeten komen, misschien moesten de uitkijkrondingen voor de brugwachter wel dichtgemetseld, misschien moet er wel een hekwerk voor het hefgedeelte van de brug aangebracht worden.
En ik vind het ook heel akelig om je eigen personeel op de bedieningpost in Gaarkeuken aan dit soort stress te onderwerpen. Ook daar zou een Ondernemingsraad wel eens naar mogen kijken. Als ik politicus in Zuidhorn was zou ik de destijds gemaakte risico-inventarisatie van Rijkswaterstaat wel eens willen inzien. En als ik slachtoffer was zou ik een letselschade expert vragen van Rijkswaterstaat een stevige schadevergoeding te vragen voor het veroorzaken van ongevallen.
En snel zijn ze ook niet bij Rijkswaterstaat. Twee jaar geleden hebben we in Aduard gevraagd de veiligheid te verbeteren van de nieuwe steile kanaaloever in de bebouwde kom. De commissie kanalen en waterlopen moest er over vergaderen volgens ambtenaren. Heeft u al eens iets gezien aan verbeteringen? Wij niet. En in ieder geval: we gaan nog meer ongelukken tegemoet op die onbemande bruggen vlakbij de bebouwde kom en er gaan zeker mensen verdrinken langs die nieuwe steile kanaalwanden.
Fred den Haring
Aduard