(Dagblad van het Noorden, donderdag 24 april 2003)
'Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant...' Wie op zijn ligfiets stapt, zal zich niet herkennen in het lied van Boudewijn de Groot. Want je ligt juist achterover op je fiets. Voor veel mensen is het wennen, zo'n ligfiets. Nederland is dan ook nog niet massaal gevallen voor de bijzondere tweewieler. Wel inspireert het model. Hugo de Groot uit Aduard bedacht de Roundabout.
De Groot is van huis uit monteur en runt in Aduard een fietsenwinkel. In 1997 besloot hij zelf een ligfiets te ontwerpen en maken. "Sleutelen is mijn hobby en iets creëren vind ik ook heel leuk. Ik ben toen gaan brainstormen met mijn neef Allard de Groot uit Leek. Allard heeft een polyesterbedrijf. Hij maakt onder andere de rekwisieten voor de voorstellingen van Bert Visscher."
Na wat brainstormsessies en een houten model ontstond een eerste prototype. Aan dat prototype werd verder gesleuteld. "Ik wilde dat de ligfiets er gelikt uit zag. Bestemd voor dagelijks gebruik en hij moest tegen een stootje kunnen." Een fiets voor woon-werk-verkeer bedacht De Groot. Ongeveer twee jaar werkte de rijwielhandelaar aan de vervolmaking van de ligfiets. Op het prototype werd duizend kilometer afgelegd. Vooral het technische deel vergde veel tijd. De vering moest afdoende zijn. Daarnaast kostte de achterwielophanging nog wat hoofdbrekens.
De Groot maakte twee types. Een M Frame en de L Frame voor langere mensen. De fiets weegt 18,5 kilo, de langere versie 18,9 kilo. De ligfiets is verstelbaar in lengte, zithoek, stuurlengte en breedte. Het materiaal dat voor het frame van de fiets is gebruikt, is een compositie van carbon, kevlar en glasvezel. Voordeel hiervan is dat kleurstof in het materiaal verwerkt kan worden. Het resultaat is een kras- en kleurvast oppervlak. De ligfiets kreeg een stander van bamboehout. De naam Roundabout is afgeleid van een nummer van de popgroep Yes. De Groot is fan van de band.