Groenlinks wil nieuwe fietspaden Westerkwartier

(Dagblad van het Noorden, woensdag 19 maart 2003)

'Er moet geld komen voor nieuwe fietsroutes en veilig fietsen'

Door Wim jassies

GRONINGEN. De politieke partij GroenLinks wil de komende jaren, zowel in provinciale staten als in de vier betrokken gemeenteraden het accent leggen op de ontwikkeling van nieuwe, veilige fietsroutes in het Westerkwartier. Daarbij gaat het om fietsverbindingen tussen Zuidhorn en Groningen, tussen Zuidhorn en Dorkwerd en tussen Zuidhorn en Leek.

"We zijn op dit punt de kopgroep", aldus GroenLinkswoordvoerder Henk Moll. "We hopen dat het peloton ons volgt." GroenLinks neemt het de collegepartijen in de afgelopen periode van provinciale staten kwalijk dat ze er niet alleen vier jaar over hebben gedaan om tot een 'fietsbeleid' te komen, maar vooral ook dat er geen geld voor beschikbaar is gesteld. "Groenlinks veroordeelt dit trage tempo van PvdA, CDA en WD", stelt ze. "In nota's kun je namelijk niet fietsen."

Groenlinks wil de komende jaren wat het fietsbeleid betreft een tandje bijschakelen. "Het gaat", stelt ze, "om nieuwe infrastructuur, om kwaliteitsverbetering en om betere aansluiting van fietsvervoer met het openbaar vervoer:' Ze wil dat daarbij de nadruk komt te liggen op fietsveiligheid. "Daarvoor zijn soms nieuwe fietspaden nodig langs de onoverzichtelijke landwegen", aldus Groenlinks. "De Groninger schooljeugd verdient de nodige bescherming:'

Groenlinks heeft in haar nieuwe notitie haar in 1997 gepubliceerde nota 'Hoe sterk is de windsluwe fietser?' aangevuld met een aantal nieuwe fietsroutes in het Westerkwartier. Voorop staat daarbij een nieuwe fietsroute tussen Zuidhorn en Groningen. Deze route zou aan de noordoostelijke kant van de spoorweg kunnen komen. Op die manier komt er een snellere aansluiting met het centrum en de zuidkant van de stad Groningen.

Verder vindt ze dat de route langs het Van Starkenborghkanaal (Zuidhorn-Dorkwerd) verbeterd zou moeten worden. In plaats van aan de noordkant, zoals nu, zou die nieuwe fietsroute aan de zuidkant van het kanaal moeten worden aangelegd, inclusief een fietsbrug over het Aduarderdiep. "Op de tot nu toe gebruikte routes, vooral aan de noordkant, wordt door auto's namelijk veel te hard gereden", aldus Groenlinks.

Tot slot bepleit ze aanvullend aan de route Groningen-Zuidhorn een nieuwe doorgaande fietsroute van Zuidhorn naar Leek. Met name scholieren moeten hier in de visie van Groenlinks over smalle en gevaarlijke wegen (Pasop, Fanerweg) rijden. "We gaan van deze zaken de komende jaren echt werk maken", stelt Henk Moll. "Er zal bij de rijkssubsidies voor vervoersinfrastructuur een veel zwaarder accent moeten komen te liggen op fietsinfrastructuur:'

Terug naar inhoudsopgave Maart