Lauwers College Grijpskerk naar klooster van Aduard

(Weterkwartier, woensdag 19 juni 2002)

GRIJPSKERK - Op donderdag 6 juni vertrokken ongeveer 60 leerlingen van het Lauwers Col-lege locatie Grijpskerk op de fiets van Grijpskerk naar Aduard. Onder leiding van vier docenten-in-opleiding en twee senioren van het docententeam werd in vier groepen een pro-gramma afgewerkt waarbij de leerlingen konden kennisnemen van de resten van het grote klooster te Aduard en bijzonderheden van het kloosterleven in het algemeen. De excursie vond plaats in het kader van een door de docenten-in-opleiding uit te voeren project, dat vakoverschrijdend moest zijn.

De keus viel op Aduard waar een team van medewerkers klaarstond om de leerlingen een zeer gevarieerd en informatief programma aan te bieden. Op originele wijze werd men verwelkomd door een van de teamleden belast met de uitleg bij de rondleiding door Aduard waarbij hij gekleed als een heuse monnik allerlei plaatsen aanwees en uitlegde waarom deze herinnerden aan het voormalige klooster van Aduard.

Na deze prachtige wandeling (met zomers weer) volgde een bezoek aan de voormalige ziekenzaal van het klooster, die al eeuwen in gebruik is als hervormde kerk. Arkema gaf een boeiende uitleg over de historie van deze ziekenzaal en de wijze waarop het gebouw werd getransformeerd tot kerk, compleet met orgel, preekstoel en bank voor de aristocratie. De leerlingen hielden zich daarnaast bezig met het uitvoeren van schriftelijke opdrachten.

Twee onderdelen van het programma werden verzorgd in het museum Sint Bemardushof. Hier zijn zaken tentoongesteld die illustratief zijn voor het kloosterleven met onder meer 'Willem', (zoals hij in de volksmond wordt genoemd), het geraamte dat bestaat uit de opgegraven resten van een voormalig kloosterbewoner.

De leerlingen kregen veel informatie over het begin van het kloosterleven op initiatief van Bernard van Clairveaux - naar wie dit museum is genoemd - en de status van het klooster in Aduard waar veel, in Europa, beroemde theologen regelmatig aanwezig waren (Agricola, Gansfort, en vele anderen).

Het tweede gedeelte van het programma in het museum speelde zich af in een bovenzaal waar een (voor dit doel) geleende drukpers ook inderdaad door de leerlingen kon worden bediend en een klein buikorgel met pijpen nog intact bleek. Ook werd hier tijd besteed aan het maken van de resterende opdrachten.

Pas een kwartier na het geplande tijdstip vertrok men op de fiets en werd tot vreugde van sommige acrobaten de (nood)loopbrug bij Aduard voor de tweede maal gepasseerd. Onderweg realiseerden de bezoekers zich dat zelfs de pauze in de museumtuin illustratief was voor de rust van en bezinning op een periode uit het verre verleden. In Aduard ligt de geschiedenis op straat en meer dan tweeënhalf uur bleef ze ons boeien dankzij het uitgekiende programma van de mensen in Aduard.

Terug naar inhoudsopgave Juni