Dubbel woon- en werkplezier

(Westerkwartier, woensdag 13 februari 2002)

ADUARD - Wie in deze tijd een basisschool binnenstapt zal direct zien, dat het nu heel anders toegaat dan in het verleden. In de onderbouw bijvoorbeeld vallen de 'hoeken' in de lokalen direct op. De meeste ouders weten wel dat het werken in hoeken veel meer is dan alleen maar een tijdje lekker bezig zijn. Zij hebben tijdens voorlichtingsavonden gehoord dat het alles te maken heeft met onderwijspedagogische visies.

Op veel scholen is bijvoorbeeld basisontwikkeling een begrip geworden. Het belangrijkste argument voor het werken in hoeken is, dat kinderen zich door middel van een aantal activiteiten ontwikkelen, activiteiten die naast elkaar voorkomen en elkaar beïnvloeden. Daarbij is de organisatievorm erg belangrijk en dus ook de inrichting van het lokaal. De jufs van de onderbouw van de 'School met de Bijbel' te Aduard zijn daarom een lange tijd intensief bezig geweest met het verzamelen van documentatiemateriaal, het bezoeken van scholen en zelfstudie.

Toen ook het financiële plaatje rond was, werd aan Andries de Vries, meubelontwerper te Oudwoude, gevraagd om een ontwerp te maken voor twee identieke speelhuizen voor de beide lokalen van de groepen 1 en 2A en 1 en 2B. Hij heeft ze ook geplaatst en ze werden door een aantal enthousiaste ouders, samen met de conciërge, afgewerkt. De leerlingen maken al een aantal weken dankbaar gebruik van de prachtige huisjes.

Meester Folkerts, die onlangs afscheid nam als directeur van de school, mocht nog een keer terugkomen om de huisjes officieel te openen en dat gebeurde op woensdag 6 februari.

(Foto's ontbreken. © Wieger Rekker)

Terug naar inhoudsopgave Februari