Spitsdrukte op Friesestraatweg op recordniveau (Uit: Nieuwsblad van het Noorden, vrijdag 10 oktober 2000)
ZUIDHORN - De verkeersdrukte op de Friesestraatweg loopt vooral in de ochtendspits op het ogenblik de spuigaten uit. Forensen die vanaf bijvoorbeeld Zuidhorn naar Groningen moeten, zien hun reistijd sterk oplopen. Vanaf dit dorp kruipt het verkeer in de drukke ochtenduren in file naar de stad. Voor zover verkeersspecialist Piet Helmholt van de regiopolitie zich kan herinneren, is de weg nog nooit zo vol autoblik geweest als nu.
De oorzaak is volgens hem dat op diverse plaatsen rond de Friesestraatweg gelijktijdig aan de weg wordt gewerkt. Daardoor wordt bijvoorbeeld ook veel verkeer uit het Westerkwartier en Noord-Groningen naar deze route gedwongen, dat gewoonlijk via de nu door werkzaamheden geblokkeerde wegen over De Poffert/Hoogkerk en Dorkwerd rijdt. Bij het ontstaan van de lange reeksen in eerste en tweede versnelling voortsukkelende auto's, speelt, aldus Helmholt, tevens het langzame bouwverkeer uit de Groninger nieuwbouwwijk Rietdiep een rol. Dit komt vlak voor de stad de Friesestraatweg op.
Wie op de drukste tijd rijdt, moet nu vaak bijna drie kwartier uittrekken voor het stukje van Zuidhorn naar de stad. Een afstand, die bij een rustig verkeersbeeld en een gematigde rijstijl in een goede 20 minuten te overbruggen is. In Aduard staan de laatste tijd voorts ellenlange rijen auto's, doordat automobilisten uit de omgeving van Winsum en Adorp via dit dorp naar de Friesestraatweg rijden nu de route over Dorkwerd tijdelijk is afgesloten. De voor het stoplicht bij de Friesestraatweg wachtende wagens reiken soms tot het Aduarder centrum.
Helmholt zegt dat actief regelen van het drukke verkeer door de politie nu weinig zin heeft. De permanente spitsverstopping ontstaat gewoon doordat de Friesestraatweg tijdelijk meer verkeer te verwerken krijgt, dan deze doorgaande route aan kan.
Helmholt heeft eerder in deze krant al aangegeven dat aanleg van een ventweg en het weren van langzaam verkeer van de hoofdrijbaan soelaas kan bieden.
Daarnaast zou volgens de politieman bijvoorbeeld het langzame bouwverkeer van de wijk Reitdiep pas na negen uur 's morgens moeten worden toegelaten op de Friesestraatweg. "Zodat het woon/werkverkeer er niet door wordt gehinderd." Dat is volgens Helmholt prima te doen. Hij stelt dat landbouwverkeer in de stad ook pas na negen uur - en dan nog alleen met een ontheffing - de weg op mag.
De verkeersspecialist pleit er voor de komende jaren tot een betere afstemming van de wegwerkzaamheden te komen. Hij ziet wel iets in een centraal meldpunt.
"Dat zou een heel goede zaak zijn." In het verleden had volgens Helmholt wel vooroverleg plaats over wegwerkzaamheden tussen onder meer rijk, provincie, gemeenten en politie. Dit om te voorkomen dat de spitsdrukte op de open blijvende routes te ver oploopt door wegstremmingen als gevolg van tegelijkertijd uitgevoerde klussen.