Baggerschip begint in Groningen aan gevaarlijke klus (Uit: Nieuwsblad van het Noorden, dinsdag 25 april 2000)
Onontplofte munitie ligt op de loer in Van Starkenborghkanaal.
GRONINGEN - Het baggervaartuig Johanna Josephine begint deze week aan een k1us die gevaarlijker is dan haar doorsnee werkzaamheden. Aan het uitbaggeren van het Van Starkenborghkanaal in de gemeente Groningen kleven extra risico's omdat het kanaal aan het einde van de oorlog flink is beschoten. Met name Canadees geschut heeft vanuit Eelderwolde, over de stad heen, de omgeving van het kanaal in april 1945 onder vuur genomen om Duitse stellingen te bestoken die de opmars van de geallieerden konden vertragen.
Dat de vondst van onontplofte munitie of k1eine explosieven niet ondenkbeeldig is, bleek vorig jaar toen even verderop in het kanaal -tussen Groningen en Aduard- al enige granaten werden aangetroffen. De baggerwerkzaamheden zijn toen stilgelegd. Voordat de werkzaamheden binnen de gemeentegrens worden voortgezet, zijn extra voorzorgsmaatregelen getroffen. Er wordt gebruik gemaakt van beschermd baggermaterieel met getraind personeel dat speciale procedures hanteert voor het vervoer en de controle van baggerspecie. Ook de omgeving wordt tijdens het baggeren afgeschermd. Aan weerszijden van de Johanna Josephine wordt een soort drijvende muur aangebracht. Aan de ene kant van het vaartuig is dat de laadbak, terwijl aan de andere kant een muur van zeecontainers op dekschuiten wordt meegesleept. Mocht het mis gaan bij de vondst van munitie, danm oeten de 'muren' schade voorkomen. Dicht langs de wal, waar geen ruimte is voor een dekschuit, fungeert de oeverbeschoeiing als scherm. Voor het passeren van binnenvaartschepen worden de werkzaamheden telkens stilgelegd zodra een passerend schip dichter dan 200 meter in de buurt van het baggervaartuig komt.
Het Van Starkenborghkanaal wordt uitgegraven om het geschikt te maken voor grotere schepen. De werkzaamheden tussen de Winsumerstraatweg en de Oostersluis, een traject van circa 3,5 kilometer lengte, zullen naar verwachting ongeveer een half jaar duren. Gedurende die tijd kan het scheepvaartverkeer grotendeels ongehinderd doorgaan. Alleen de pleziervaart moet omvaren via de binnenstad, hetgeen extra verkeersoverlast zal geven.