Abeltje vindt digitale geschiedenisles mooi

(Dagblad van het Noorden, donderdag 15 mei 2003)

Door Karin Zwaan

ZUIDHORN -Nou Abeltje, wat vind je van de site? "Mooi", klinkt het kort maar krachtig. Abeltje is een jongen van weing woorden. Hij is de mascotte van de nieuwe digitale lesmethode 'Kwartier in de tijd' en speelde gistermiddag een hoofdrol bij de presentatie van de lesmethode in het gemeentehuis in Zuidhorn.

De voorzitter van de Stichting 1000 jaar Westerkwartier Edward Mackenzie probeert Abeltje toch iets meer te ontlokken. "Waarom vind je het mooi?" Abeltje: "Gewoon." Mackenzie zet door: "En wat vind je mooi?" Abeltje: "Alles, vooral kaarten en de spelletjes."

Het is ook nogal wat om voor een zaal vol leraren, bestuurders en mensen die verstand hebben van geschiedenis een oordeel te geven over een lespakket dat nog niet eens helemaal af is.

Abeltje had net te horen gekregen dat de digitale geschiedenislesmethode is gebaseerd op de nieuwste inzichten over geschiedenisonderwijs. De geschiedeniswinkel in Groningen heeft de les ontwikkeld. Veel basisscholen hebben al belangstelling getoond. Volgend jaar kunnen ze ermee aan de slag. Het project vormt het sluitstuk van de manifestatie 1000 jaar Westerkwartier.

Centraal staat de eigen omgeving. Misschien wel de bekendste inwoner van het Westerkwartier, Abeltje (Tasman) uit Lutjegast, helpt de kinderen door de stof heen. Dat gaat op een moderne manier, met veel beeld, spelletjes, links en vragen. Belangrijk is steeds de link naar het heden. Wat zie je nu terug van wat vroeger is gebeurd. Zoals de huizen in Aduard die gebouwd zijn van kloostermoppen van het eeuwen geleden gesloopte klooster. Of de door koeien begraasde dijken die ooit door de monniken zijn opgeworpen.

Mackenzie: "Leerlingen moeten oog krijgen voor de boodschap van de geschiedenis. Dat alles ook te maken heeft met jezelf, met wat je bent en hoe je denkt. Er valt veel te leren van het huisje op de hoek of de bult in het landschap."

Jouke Nijdam van de geschiedeniswinkel hoopt dat de scholen strakt zelf bijdragen leveren over hun eigen omgeving. "Wat is er nu leuker dat aan te klikken op de plaats waar je woont. Als de scholen zelf informatie aanleveren doe je een diepte-investering."

Na een proefperiode komt de lesmethode op internet.

Terug naar inhoudsopgave Mei